Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris el Mirador. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris el Mirador. Mostrar tots els missatges

diumenge, 21 de desembre del 2014

PESSEBRE 2014

Com cada any, lo diumenge ans de Nadal, els Excursionistes d'Alforja, pugen al Mirador, per rendir homenatge al pessebre que allà aguanta les gèlides alenades del seré i la xafogor estiuenca.

Érem pocs, que sumat al seré fresquet i les bromes que l'acompanyava ha donat com a resultat una sortida una mica freda. Jo he pujat en cotxe fins al Coll, només he fet un puja i baixa pel Pla de les Bombes. De baixada, amb les bromes esvaint-se he replegat quatre brunets, quatre apegaloses i un parell de boletus. Cap disbarat, res de l'altre món però que servirà perquè ningú puga dir que este any he fet porra!!!


dissabte, 9 de març del 2013

SIBERIANA 2013

Tard, però este any també hem tingut Siberiana. Bé, més aviat Siberianeta, sobretot comparada amb la Siberiana 2012.  Esta entrada a més de servir.me per registrar este episodi de fred, me servirà per penjar les fotos d'estos dies, on hem nat expresament a veure la neu caiguda, i de pas estalviar.me unes entrades, ja que com veieu vai molt atrassat.
No ha sigut ni de bon tros una onada d'aire fred espectacular, però ens ha sorprès quan ja teníem la primavera a tocar. Menys fred, però més aigua, i és que de seguit de l'episodi de fred hem tingut precipitació, i en forma de neu en alguns llocs on normalment no és massa habitual, ni tan abundosa. Segurament hauria de fer una entrada especial per les llevantades, ja veurem.
A Alforja vam estar del dia 22 de febrer fins el 1 de març, inclosos, sense assolir els dos dígits de temperatura màxima. Alguns dies de glaçadetes dèbils, però llargues, d'unes quantes hores. I això sí, prou humitat, i pocs dies de vent, cosa que ha fet més suportable tot plegat.
el Mirador
Hi va ploure la nit del 22 al 23. Només a última hora, una miquirrinya de neu. Així que lo 23 va llevar.se el dia amb les muntanyes ben enfarinades!!! Vam pujar al Mirador, pel dematí, per la Font del Teix, amb una neu pols espectacular!!!!!! Uns 10 centímetres del Coll de Miquel-Vicent en amunt.
Sant Antoni




















A la tarda, després de dinar, un tomet per Prades, per la Foradada i el camí de L'Abellera, amb més de 12 centímetres de neu pols també meravellosa que feies saltar a cada pasa. Llàstima de trobar la vila vermella, ja amb poca neu (els turistes la deurien pendre tota) i és que mai he enxampat Prades sota la neu.

Al fons, planer el Puig Pelat, a l'esquerra el Cantacorb Petit, i a la dreta més punxagut el Cantacorb Gran
Camí del Puig Pelat
Al dia següent, diumenge vam pujar als Motllats pensant de no trobar gaire cosa, i vam xalar d'allò més pujant al Puig Pelat (1075,8m), al Cantacorb Gran (1050,7m), i al Cantacorb Petit (1033,7m). El Puig Pelat és el cimal més alt dels Motllats i per extensió de la Serra de La Mussara. Curtíssima i agradable matinal, encara disfrutant i molt de la neu pols aixecada pel vent, i pujant a tres cimals pels seus vessants més esquerps.
Cim del Cantacorbs Gran

















I a la setmana següent entrà una llevantada, lo dijous/divendres, afectant de ple la serralada Ibèrica, ja que esta havia guardat prou aire fred de la Siberiana. Ho van anunciar amb prou temps, però les previsions tot i que encertades del tot, no s'imaginaren l'efecte tan espatarrant que causà.
el Catinell
Dissabte al matí, encara hi havien una quantitat enorme de carreteres impossibles a les comarques interiors de Castelló i la zona de Terol, tradicionalment molt freda però seca. D'entre elles la que pujava a a Fredes.

Al final mos decidirem i anàrem al Port a veure tota aquella neu caiguda. L'excursió no fou extremadament bella però emocionalment intensíssima. I és que la neu caiguda, de llevant, no era massa maca, humida, però el tou de més d'un metre, a partir de 1000 metres, i en algun llochs de vora un metre i mig ens posa a prova com mai.
de tant en tant teníem ajuda a l'hora d'aubrir traça

però que va abandonar ràpit. Senglar (Sus scrofa)
Pujàrem a dormir al Refugi de la Fontferrera, on no hi era el guarda. Ho férem des de la Font del Teix, al Barranc de La Fou. Prenguerem tot un seguit de desicions "errònies" que ens féren patir de valent per arribar al Refugi, ja el diumenge. La més greu va ser que vai errar l'itinerari havent de desfer un bon tram de recorregut i xupar 5 quilòmetres de pista quan estàvem a 66 metres de cim. Tota una odisea (per natres) on vam fondre tota la nostra forma física i mental.
Refugi de la Fontferrera

Tot i això, i segur que agreujat pel cansament i la deshidratació, vàrem experimentar sensacions i moments prou intensos com per restar en la nostra memòria durant molt de temps.I això sempre és positiu tot i el patiment.

Pla dels Cirers
En recordo varis, com quan vàrem aturar.nos en sentir una esquella i al cap de poc aparegèren els dos cavalls de les Vallcaneres intentant baixar per la pista, amb la neu per la creueta. Al dia següent els trobàrem a puestu, no se van atrevir a franquejar un pi caigut.

Però pot ser els més intensos foren durant estos últims quilòmetres, en mig de la foscor. Als rotllos on feies aixecar neu pols, el frontal il.luminava tot una muntanya d'espurnes que escampaves per arreu. O el jugar de l'alè sobre la llum dels LED, que entelava el cel atapeït d'estels extremadament brillants.

Pujant d'esma, com un autòmat, només interromput per les afonades al tou vai recordar el capítol de Kurt Diemberger en què descriu la part final del seu descens del K2. El titulà Perpetuum Mobile. I descriu (ho dic de memòria perquè no tinc el llibre a casa), el seu constant, encara que inconscient, moviment per descendre. Quelcom que ell no tenia esma de controlar era capaç, en virtud de la seua salvació, de fer anar el seu cos molt malmès però amb desició per avall.


Jo ni vull, ni puc, ni m'atreveria a comparar la gesta del Kurt amb la meva penosa pujada a Fontferrera. Fora una estupidesa. Però si que me serví per reflexionar sobre la capacitat de patimenta de l'ésser humà, cadascú en la seua mesura, i en les extraordinàries qualitats físiques i mentals de l'ésser humà, que moltes vegades ignorem perquè resten amagades sota un coixí del sofà.

Narcissus assoanus















Com tindre coneixença d'estes extraordinàries qualitats sense posar en risc la pròpia vida i la dels teus? És l'alpinisme una resposta a esta pregunta, o hom cerca en l'alpinisme la resposta, o res de tot això...

dilluns, 24 de desembre del 2012

PESSEBRE 2012

Ahir diumenge, i com no podia ser d'unaltre manera, vai anar amb els Excursionistes d'Alforja a col.locar el pessebre dalt del Mirador.

Jo vai pujar en cotxe fins el Coll per esmorzar tots plegats. Un cop atipats vam agarrar lo camí frescal que porta a la Font del Teix. Per este camí, podeu trobar els quatre tipus d'estepes que n'hi ha pel nostre muntanyam. Blanca, Negra, Borrera i de Muntanya. Si en voleu saber més d'estepes, mireu en este enllaç muntanyes i camins, on aprendreu d'estepes, de camins i d'història.
Estepa de muntanya (Cistus laurifolius)
Al Teix, el dia que li faci una foto com Déu mana li faré una entrada especial, ja que té una particularitat que el fa excepcional.

Visitat tot plegat i sense fer verd, agarrem el viarany dreturer i malparit que puja al Coll de Miquel.Vicent. Paradeta per recuperar l'alè i fer fotos al Montsant, i au costa amunt fins al Mirador on hi estem una bona estona contemplant les vistes i xerrant. Finalment i per sort algú mira el rellotge i fot un crit i no sense peresa la gent s'aixeca i comença a crestejar cara al Coll de Cortiella.

Molsa blanca  (Cladonia mediterranea) que no és molsa sinó líquen. Molt apreciada pels pessebristes i per això en perill d'extinció. A Alforja de la molsa en diem borra.  
Jo, en canvi que tinc pressa baixo directe al Coll pel Pla de les Bombes, i del Coll a Alforja pel camí vell. Això sí, en màniga curta. D'aquí poc vora el mul i la vaca haurem de col.locar un aire condicionat.
Un Morris, elegant

dissabte, 24 de desembre del 2011

El MIRADOR

Puig de n'Eres
Avui he pujat al Mirador, i ja ne van... L'objectiu principal era recolir aranyons per fer patxaran.
Però el meu informador no ha estat prou fi, i les baies en qüestió no eren d'aranyoner. Haurem d'esperar l'any qui ve.


El Mirador

diumenge, 18 de desembre del 2011

El PESSEBRE


Com és preceptiu en una entitat amb una història social i cultural molt arrelada al territori que li és propi els Excursionistes d'Alforja posen el pessebre a muntanya. I este any es nou!!!


També la tradició mana nar a fer verd per guarnir la casa per Nadal. Ara bé, això d'anar a fer verd, tot i que no sóc un expert, crec que és quelcom impossible. Galzeran, grèvol i teix són prohibits d'arreplegar, per tant anar fer verd se diu però no se fa, o no s'hauria de fer...


Jo, com sempre he deixat el cotxe al Coll, mentres tots els demés han pujat des del poble. Coses de nar a dormir tard. Hem pujat des del Coll, pel camí normal del Pla de les Bombes i el Coll de Miquel-Vicent. D'allí en amunt, al Mirador franquejats a banda i banda per caçadors d'Alforja i de Porrera. Mal rotllo. Volia nar fins al Coll de Cortiella amb tota la gent, però després fer tota la carretera sota les escopetes no m'ha fet gràcia i he tornat pel mateix lloc. I res, un dia sense massa vent però amb fred a l'ombra i amb unes magnífiques vistes. A més lo Hilari ens ha ensenyat un rollo de bosc bastant antic on una colla de teixets de curta edat malden aquí i allà fentse un espai en l'alzinar. Jo li diré a partir d'ara Els Teixets, n'hi ha de prou macos.